Jak uprościć swój projekt

image

Prostotę możemy zdefiniować jako coś, co jest łatwe do zrozumienia lub zrobienia; nie sprawia żadnych trudności. Prostota jest subiektywna, rzeczy, które wydają się proste dla jednej osoby nie będą postrzegane przez drugą w identyczny sposób. Ogólnie rzecz biorąc, formułujemy naszą osobistą opinię o każdym procesie, który jest prosty lub złożony, w trzech szybkich etapach:

Prostota
Usuwanie trudności na drodze użytkowników do swoich celów - pomoże Ci przejść do prostoty. W książce "The Laws of Simplicity" John Maeda oferuje dziesięć praw równoważących prostotę i złożoność w biznesie, technologii i wzornictwie - wytyczne dla potrzebujących mniej, a w rzeczywistości otrzymujących więcej.

A co ze złożonością? 
Mówiąc o prostocie, musimy wspomnieć o przeciwnej stronie widma. Ponieważ poczucie złożoności prostoty jest subiektywne. Przy odpowiednim przeszkoleniu, nawet nauka o rakietach nie jest taka trudna. Ale istnieje kilka czynników, które mają tendencję do komplikowania nawet najprostszego zadania. Należy ich unikać w projektowaniu produktów, na ile to możliwe:

Więc jak możemy zastosować go do projektowania produktu?
 

1. Buduj produkty o skoncentrowanej wartości
Jest tak wiele oprogramowania, które stara się zrobić tak wiele dla tak wielu odbiorców, każdy stara się być szwajcarskim nożem wojskowym przemysłu. Jeśli chcesz, aby Twój produkt był prosty, musisz zdefiniować podstawową wartość i określić, dla kogo ten produkt jest naprawdę przeznaczony. Nie każdy produkt powinien mieć wbudowany Facebook.


2. Usuń wszystko, co niepotrzebne
Najprostszym sposobem na osiągnięcie prostoty jest przemyślana redukcja. W razie wątpliwości, po prostu usuń. Informacje drugorzędne, rzadko używane elementy sterujące i rozpraszające uwagę style. To jest tak proste jak to. Kiedy zaczniesz stosować tę zasadę, natychmiast zobaczysz rezultaty. Ale uważaj na to, co usuwasz.


"Prostota to nie brak bałaganu, to konsekwencja prostoty". Prostota jest w jakiś sposób zasadniczo opisem celu i miejsca przedmiotu i produktu. Brak bałaganu to po prostu produkt wolny od bałaganu. To nie jest proste." - Jonathan Ive

3. Tłumaczenie danych na konkretny format
Większość produktów, które projektujemy na co dzień, koncentruje się na dużej ilości danych, które są potrzebne użytkownikowi, aby mógł efektywnie wykonywać swoje codzienne zadania. Jeśli znasz użytkowników zainteresowanych trendami i zmianami, pomóż im raczej z wizualną reprezentacją niż zgrają liczb. Zawsze możesz pokazać dodatkowe informacje na żądanie. Postaraj się wydobyć sens z posiadanych danych i umieścić je przed użytkownikiem.


4. Wspieranie szybkiego podejmowania decyzji
Użytkownicy bombardowani wyborami muszą mieć czas na interpretację i podjęcie decyzji, dając im pracę, której nie chcą. Słynnie tłumaczy to prawo Hick'a. Prawo Hick'a przewiduje, że czas i wysiłek potrzebny do podjęcia decyzji zwiększa się wraz z liczbą opcji. Więc jeśli chcesz, aby Twoje doświadczenie użytkownika było proste, musisz wspierać szybkie podejmowanie decyzji tak bardzo, jak to możliwe. Wyeliminuj potrzebę wyboru, kiedy nie jest wymagana, prowadź i przytrzymaj użytkownika.


5. Zbyt wiele wyborów odstraszy klientów
Aktualne teorie i badania psychologiczne potwierdzają pozytywne afektywne i motywacyjne konsekwencje posiadania własnego wyboru. Wyniki te doprowadziły do powszechnego przekonania, że im większy wybór, tym lepiej - że ludzka zdolność do radzenia sobie i ludzkie pragnienie wyboru jest nieograniczone. W rzeczywistości jednak badania dowodzą, że jest odwrotnie.

Jam Experiment jest jednym z najbardziej znanych eksperymentów w psychologii konsumenta; oferowanie konsumentom mniejszego wyboru może być dobre dla sprzedaży. Krytycznie, badanie ujawnia, kiedy dokładnie oferowanie mniejszego wyboru może zwiększyć Twoją sprzedaż.


Eksperyment ten najwyraźniej dowodzi, że klienci, którzy mają mniejszy wybór, są 10 razy bardziej skłonni do zakupów w porównaniu z tymi, którzy mają większy wybór. Pomógł on jako kluczowy przykład przeciążenia wyboru, idei, że przedstawianie klientom zbyt wielu wyborów faktycznie hamuje ich zakupy.


6. Przedstawić zalecenia, w których przedstawiono wiele możliwości wyboru
Gdy nie można uniknąć wyborów, należy starać się je ograniczać. Przekaż rekomendację samodzielnie lub podziel się statystykami tego, co jest najbardziej preferowane przez innych klientów. Jasno komunikuj użytkownikowi, jaka jest kluczowa różnica pomiędzy proponowanymi opcjami. Takie podejście jest często stosowane na stronach planów taryfowych.


7. Zwróć uwagę użytkowników na właściwe obszary
Kiedy rozumiesz drogę użytkownika do osiągnięcia swoich celów, na każdym etapie tej podróży są rzeczy, które są bardziej istotne i pomogą Ci przejść do ostatecznego celu. Znajdź te kluczowe obszary i zwróć na nie uwagę użytkownika.


8. Wykorzystanie kolorów i typografii do przekazania hierarchii treści
Ile razy słyszałeś - "Użytkownicy nie czytają". I to jest w pewnym sensie prawda, jesteśmy naprawdę selektywni co do tego, co faktycznie pamiętamy lub do czego głęboko nurkujemy. Jeśli kiedykolwiek zaakceptowałeś "Huge User Policies" bez przeczytania jakiegoś słowa, to wiesz o co mi chodzi. Istnieje tak wiele cech, które mogą mieć wpływ na to, jaki rodzaj pisma jest przekazywany: krój i czcionka, rozmiar, kerning, prowadzenie, kapitalizacja i kolor. Użyj tego do przekazania hierarchii treści. Dzięki właściwemu zastosowaniu kolorów i typografii będziesz w stanie odzwierciedlić markę produktu i sprawić, że będzie on natychmiast rozpoznawalny, dużo bardziej atrakcyjny i zapadający w pamięć.

9. Organizacje pomagają systemowi wielu wyglądają na mniej i bardziej zarządzalne.
 Zróbmy prosty test. Na poniższym rysunku mamy 2 zdjęcia. Użyj stopera, aby zmierzyć, ile czasu (i wysiłku) zajmie Ci policzenie liczby czarnych punktów w każdym kwadracie.

Skończyłeś? Jak sam się przekonasz, liczenie niezorganizowanego kwadratu punktów zajęło znacznie więcej czasu, a ponadto nałożyło na ciebie znacznie większe obciążenie poznawcze. Dlaczego mieliśmy taki wynik, skoro kwadraty mają identyczną liczbę punktów?

Mapowanie punktów na konkretnej matrycy, pomagało nam w ich wizualnym skanowaniu i grupowaniu podczas liczenia. Przebywając na niezorganizowanym placu, musieliśmy iść kropka po kropce, licząc je pojedynczo. Ponadto, wielu z Was prawdopodobnie dokonało błędnych obliczeń lub zostało zmuszonych do podwójnego sprawdzenia wyniku z lewym obrazem.

Organizacja elementów nie tylko poprawia rozpoznawalność, ale również ułatwia zapamiętywanie. Przy obsłudze każdej maszyny bardzo ważne jest zapamiętanie pozycji i funkcji wszystkich elementów sterujących. Zróbmy jeszcze jedno małe ćwiczenie. Jeszcze minutę temu liczyłeś punkty na 2 obrazkach, teraz proszę przypomnij sobie położenie każdej kropki w 2 kwadratach. Dla większości przypomnienie niezorganizowanej struktury jest prawie niemożliwe.

10. Treść związana z grupą
Często prostym sposobem na uproszczenie skomplikowanej strony jest rozpoczęcie grupowania komponentów. W tym momencie użytkownicy mają do czynienia z kilkoma grupami, a nie z wieloma niepowiązanymi ze sobą komponentami. Dodawanie granic (tworzenie wspólnych regionów) wokół elementu lub grupy elementów jest łatwym sposobem na oddzielenie się od otaczających elementów. W psychologii Gestalt istnieje wiele zasad grupowania, które pomagają elementom czuć się powiązanymi: Bliskość, Podobieństwo, Ciągłość, Zamknięcie i Połączenia.


11. Rozbijaj ogromne zadania w mniejszych krokach, wypróbuj układ jednej kolumny 
Różne rodzaje form występują prawie w każdym produkcie. Jest to sposób na uchwycenie informacji o użytkowniku. Czasami nawet po usunięciu wszystkiego, co niepotrzebne, mogą one stać się ogromne. Takie formularze mogą być bardzo demotywujące dla użytkownika do ukończenia. To, co możemy zrobić, to rozbić to ogromne zadanie na serię mniejszych. Nagle wydaje się, że znacznie łatwiej jest przeprowadzić ten proces do końca. Wykończenie małego podzadania daje użytkownikowi porcję endorfin i satysfakcji do kontynuowania. 

Podczas projektowania formularzy należy używać jednego układu kolumn zamiast wielu. Układ jednej kolumny jest znacznie łatwiejszy do wypełnienia. Dzięki temu użytkownik nie musi się zastanawiać, co dalej wypełniać, po prostu przesuwając stronę w dół w linii prostej.

12. Bądź przejrzysty w informowaniu o procesie i stanie systemu
Niepewność wywołuje u nas niepokój, należy jej w miarę możliwości unikać. Dlatego w każdej chwili, o ile nie jest to oczywiste, użytkownik powinien być w stanie zobaczyć, gdzie aktualnie się znajduje, skąd pochodzi i co będzie dalej. Dobrym pomysłem jest również przechowywanie streszczenia wcześniej podanych informacji, co zmniejsza obciążenie pamięci użytkownika i eliminuje konieczność powrotu do podwójnego sprawdzania poprzednich kroków.

13. Wykonaj obliczenia dla swojego użytkownika
Ludzki mózg zły w surowej arytmetyce z liczbami. Ciśnienia ewolucyjne sprzyjały mózgom zoptymalizowanym do rozpoznawania obiektów w porównaniu z operacjami arytmetycznymi. Spróbuj wykorzystać system do wykonania wszystkich obliczeń zamiast użytkownika.

14. Ukrywanie złożoności przy stopniowym ujawnianiu informacji
Ujawnianie progresywne to wzór projektowy stosowany w projektowaniu UX, ułatwiający interpretację interfejsu użytkownika. Polega on na sekwencjonowaniu informacji i działań na kilku ekranach, tak aby nie przytłaczać użytkownika lub ukrywać nieistotne informacje, dopóki nie staną się one istotne. Progresywne ujawnianie informacji odbywa się zgodnie z typowym pojęciem przejścia od "abstrakcyjnego do specyficznego", włączając w to sekwencjonowanie zachowań lub interakcji użytkownika. Dobrym przykładem progresywnego ujawniania informacji jest nawigacja lalkowa z gniazdem iOS.

15. Opieranie się na powszechnie przyjętych wzorcach i interakcjach
Użytkownicy spędzają większość czasu na innych produktach. Oznacza to, że użytkownicy wolą, aby Twoja strona działała tak samo jak wszystkie inne strony, które już znają, i przychodzą z konkretnymi oczekiwaniami co do tego, jak Twój produkt powinien wyglądać i zachowywać się. To stwierdzenie odnosi się do każdego cyfrowego lub fizycznego produktu, od sieci społecznościowej do Twojej lodówki i odzwierciedla mentalność konsumentów. Nie oznacza to, że powinieneś przestać wprowadzać innowacje, a raczej ocenić, czy odejście od tradycyjnych sposobów prezentacji nawigacji lub sterowania, uzasadnia zmianę modelu mentalnego użytkownika.

16. Zaprojektuj usprawnione pierwsze doświadczenie
Podstawowym celem każdego projektu powinno być jak najszybsze powiązanie użytkowników z wartością, jaką zapewnia produkt. Pomyślcie o tym przez chwilę. Zatem wszystko, co stoi pomiędzy użytkownikiem a nim faktycznie obsługującym system, jest barierą, chyba że służy potrzebom funkcjonalnym. Pierwsze doświadczenie jest bardzo ważne dla każdego procesu, my ludzie bardzo szybko formujemy naszą opinię o produkcie i natychmiast odchodzimy, jeśli nie jesteśmy zadowoleni.

Nawet najprostsze zadanie jest trudne, jeśli spróbujesz zrobić to za pierwszym razem. Czasami konieczne jest dodatkowe szkolenie, zanim będziemy mogli obsługiwać produkt. W projektowaniu cyfrowym sugeruję zapomnieć o podejściu ręcznym, oczekiwaniu użytkownika, że produkt powinien być wystarczająco prosty do zrozumienia i oczekuje on pomocy na żądanie, lub gdy coś pójdzie nie tak. Zapewnij pomoc kontekstową zamiast przytłaczającego użytkownika z góry materiałem do nauki, projektowanie dla pustych stanów.

17. Należy pamiętać o ergonomii i okolicznościach, w jakich produkt będzie używany
Prostota, jak to już określiliśmy, polega na tym, jak łatwo można rzeczywiście korzystać z produktu, dzięki jego ergonomii. Ergonomia to proces projektowania lub aranżacji miejsc pracy, produktów i systemów tak, aby pasowały do ludzi, którzy je obsługują. Większość ludzi myśli, że ma to coś wspólnego z siedzeniami lub projektowaniem sterowników i przyrządów samochodowych - i jest to... ale to o wiele więcej. Ergonomia odnosi się do projektowania wszystkiego, co dotyczy ludzi, w tym produktów cyfrowych. 
W 1954 r. psycholog Paul Fitts, badając ludzki układ ruchowy, wykazał, że czas potrzebny na dotarcie do celu zależy od odległości do niego i odwrotnie, odnosi się do jego wielkości. Upewnij się więc, że powszechnie używane elementy są duże i umieść je blisko użytkowników.


18. Obsługa edycji inline i autosugest wartości
Usuń wszystkie niepotrzebne interakcje, widoki, kroki w każdym procesie. Istnieje optymalna prędkość, z jaką użytkownik powinien obsługiwać system, nazywana "stanem przepływu". Nie należy przerywać tego przepływu za pomocą popupów. Dla wszystkich akcji/wartości, które mogą być zmienione później, wspieraj edycję inline tak bardzo jak to możliwe. Automatyczna edycja wartości, gdy dostępna jest duża liczba wartości.


19. Użyj domyślnych ustawień Smart do zmniejszenia obciążenia poznawczego
Inteligentne ustawienia domyślne to ustawienia, które dostarczają odpowiedzi na pytania za Ciebie. Pozwala to użytkownikom na szybsze wypełnianie formularzy. Wypełnianie formularzy wymaga od ludzi, aby je przetworzyć, sformułować odpowiedź, a następnie wprowadzić swoją odpowiedź do ceny podanej na formularzu. Definiując odpowiednie wartości domyślne, projektanci muszą rozumieć użytkowników i kontekst, w którym będą korzystać z produktu. Jest to możliwe tylko po przeprowadzeniu dogłębnych badań i testów, aby uczyć się od swoich użytkowników i dostosowywać ustawienia domyślne na podstawie danych historycznych i wzorców użytkowych ich użytkowników. Zdecydowana większość użytkowników (np. 90-95 proc.) wybrałaby domyślną opcję, gdyby konieczne było dokonanie wyraźnego wyboru.

20. Zapobieganie błędom
Komunikaty o błędach przynoszą wiele stresu i wywołują u użytkowników poczucie, że zepsuli lub nie podołali zadaniu. Zapewnij automatyczne sprawdzanie wprowadzanych danych i dostarczaj alerty lub przypomnienia o nieprawidłowych wpisach danych, aby ograniczyć liczbę błędów. Albo wyeliminuj warunki sprzyjające błędom, albo sprawdź, czy nie wystąpiły błędy i przedstaw użytkownikom opcję potwierdzenia przed przystąpieniem do działania. Niszczące i nieodzowne działania powinny być strzeżone za pomocą funkcji wymuszania, aby zapewnić, że użytkownicy będą świadomi wpływu, jaki będzie miał ich wybór.


21. Projektowanie dla dostępności
Jako projektant, Twoim celem jest promowanie dostępności, upewnienie się, że Twój produkt jest dostępny dla szerszego grona odbiorców bez wykluczeń. Na całym świecie jest ponad miliard osób niepełnosprawnych. Nie używaj koloru jako jedynego wizualnego środka przekazu informacji. Zapewnij odpowiedni kontrast między tekstem a jego tłem, wspieraj nawigację za pomocą klawiatury itp. Dostępność nie ogranicza się do grupy użytkowników o różnych umiejętnościach, projektując dla dostępności poprawiasz wrażenia dla każdego, kto korzysta z produktu.


Wniosek
Projektowanie prostych w użyciu i zrozumiałych produktów nie jest łatwe, ale jest to droga, którą należy podążać i istnieją szybkie sposoby, aby przejść do prostoty.

 

Komentarze (0)

Zostaw komentarz