Jak jeden malutki dodatek spopularyzował niektóre z najbardziej kultowych haseł XX wieku

image

Carter jest współzałożycielem Busy Beaver Button Co. and Button Museum w Chicago, podczas gdy Hake założył Hake's Americana and Collectibles w Yorku, w Pensylwanii, i był rzeczoznawcą w PBS's Antiques Roadshow. Para dokonała przeglądu 10,000 guzików typu pin-back, od ich wynalazku w 1896 do 2019 roku, ostatecznie wybielając je do 1,500. W trakcie tego procesu dowiedzieli się, że dobry projekt przycisków śledzi dość ściśle z efektywną reklamą: powinien być szybko czytelny, przykuwający uwagę i rozpoczynać rozmowę.

Ale chociaż zasady projektowania nie zmieniły się wiele, same przyciski są oknem na przeszłość. Reklamodawcy i organizacje zadbały o to, aby chwile duże i małe - od lądowania Apollo 11 do pierwszego pocałunku filmowego na ekranie - często zawierały pamiątkę na wynos w postaci przycisku. Przyciski to "małe przedmioty, które mogą cofnąć Cię w czasie i dać Ci zaskakująco szczegółowy obraz świata w danym momencie", mówi Hake, który zaczął zbierać przyciski w 1960 roku. Oto kilka kulturowych kamieni milowych w formie bitowej.


GUZIK OG: W POLITYCE
Przyciski po raz pierwszy zostały użyte w sferze politycznej, gdy po inauguracji George'a Waszyngtona powstał mosiężny guzik z napisem "Niech żyje prezydent". (Choć nie był to guzik do przypinania, służył podobnemu celowi.) Od tego czasu guziki rozkwitły jako elegancki sposób na zajęcie politycznego stanowiska.


Były guziki zarówno za, jak i przeciw Franklinowi D. Rooseveltowi, kontrowersyjny bieg na trzecią kadencję prezydencką w 1940 roku, z jednym napisem "Lepiej trzecią kadencję niż trzeci rater". Przeciwny guzik pokazywał wujka Sama dającego kciukiem w dół ze słowami "Nie ma trzeciej kadencji".

Przydatność guzików ilustruje jedno z najbardziej znanych haseł politycznych ubiegłego wieku, "I Like Ike", które podobno powstało na długo przed jego prezydentem, prowadzonym przez guzikarza w Nowym Jorku. W 1952 roku kampania Eisenhowera rozbiła pamiętne motto na milionach guzików o różnych rozmiarach i wzorach.

Innym świetnym przykładem jest pinezka anty-Nixonowa z lat 70-tych, która brzmi "I Nothing to Hide" z ilustracją Nixona smuga i trzymanie dwóch Vs za zwycięstwo. Podczas gdy zły czas dla Nixona, Busy Beaver Museum zauważa, że wczesne lata 70. były dobrym czasem na smuganie się.
ADVERTISING
Na przełomie XIX i XX wieku reklamodawcy przyłapali się na sukcesie guzików w polityce i zaczęli rozdawać pamiątkowe guziki podczas ważnych wydarzeń, które uchwyciły "zeitgeistę wynalazczości i przemysłu", mówi Carter. Większość ludzi nie miała nawet dostępu do materiałów kolorowych poza kartami handlowymi, dodaje Hake, co czyniło go wówczas całkowitą nowością.


Jednym z takich przykładów jest ten przycisk z 1901 roku przedstawiający Majora Taylora, czarną gwiazdę kolarstwa sponsorowaną przez Iver Johnson Cycles.  Był on pierwszym czarnym sportowcem, który według Hake'a został przedstawiony na przycisku. Tymczasem firma gumowa Pepsin Gum świętowała pierwszy pocałunek w filmie, trafnie nazwanym The Kiss, z pamiątkowym przyciskiem w 1900 roku. Nieco przerażający czarno-biały guzik oznaczał pierwszą żarówkę, wzywając konsumentów do "Be-light-ed by Electricity".
Według Cartera, takie guziki były w tym czasie głównie przedmiotami kolekcjonerskimi. "To było naprawdę wyjątkowe mieć w tym czasie kawałek materiału drukowanego, zwłaszcza, że nie mieli tak wielu obrazów reklamowych wokół jak my dzisiaj", mówi.

UCHWYCENIE KULTUROWEGO ZEITGEISTA
W latach 60-tych, guziki były wszędzie. Upamiętniały one wielkie wydarzenia naukowe, takie jak pierwszy Amerykanin, który orbitował wokół Ziemi; popkultura, jak Tommy Smalls, DJ znany jako Dr Jive, który zapoczątkował wczesny rock and roll; oraz kontrkultura. Ulubieńcem Hake'a jest guzik zrobiony przez Ruch Wolnej Mowy w 1964 roku po jego pierwszej imprezie w Berkeley w Kalifornii, która, jak mówi, "rozpoczęła dekadę rewolucji".


Inne przyciski wyłapują frazesy pithy, które dziś znamy. Underground Uplift Unlimited w nowojorskiej East Village stworzył jedne z najbardziej znanych przycisków z lat 60-tych, według Hake'a. Mieli slogany takie jak "Make Love, Not War," "Draft Beer, Not Students," i "Push this Button to Turn Me On."
Dziś twórcy guzików szukają nowych sposobów na przyciągnięcie uwagi, takich jak matowe wykończenia, które nie odbijają się na ekranach. Ale bez względu na to, co mówią lub sprzedają, każdy przycisk sam w sobie staje się artefaktem reprezentującym moment zmiany - jak opisuje ich Carter, "małe świętowanie w czasie".

 

Komentarze (0)

Zostaw komentarz