Ikea przeprojektowała jak wygląda twój dom. Teraz wyobraża sobie, jak pachnie.

image

Pierwszy zapach, który pamiętam, należy do mojego ojca. Jako małe dziecko ogarniałam go, gdy wracał do domu z biura i wsadzałam pysk do jego tweedowej marynarki, która pachniała słabo skórą, tytoniem i ziemią, którą trudno było ująć w słowa. Dla mnie ten zapach będzie na zawsze kojarzył się z domem. Czasami zastanawiam się, jakie wspomnienia zapachowe tworzy teraz moja 4-letnia córka.


Takie pytania psychologiczne doprowadziły Ikea do współpracy z Benem Gorhamem, który w 1996 roku założył luksusowy dom perfumeryjny Byredo. Wspólnie stworzyli oni kolekcję 13 świec, zwaną Osynlig (po szwedzku "niewidzialną"), która ma na celu demokratyzację wysokiej klasy zapachów domowych i pozwolić ludziom wypełniać swoje domy złożonymi zapachami, które iskrzą wspomnieniami z dzieciństwa. Będą one dostępne w sklepach i w Internecie od listopada.

Przed stworzeniem świec Ikea przeprowadziła badania, które wykazały, że 40% ludzi uważa, że ich domy mają wyjątkowy, rozpoznawalny zapach. Kiedy złapiemy powiew kilku nut tego "domowego zapachu", może on wywołać wspomnienia o dzieciństwie, wygodzie i intymności. "Zapachy domu są niezwykle złożoną mieszanką prania, śmierdzących butów, zabytkowych mebli i tekstyliów" - mówi Gorham. "Przy tworzeniu świec, surowce są zupełnie inne niż te, które użylibyśmy do perfumowania ciała."

Gorham mówi, że podczas gdy tworzenie zapachów dla Byredo jest subiektywnym, osobistym procesem, który odzwierciedla jego własną wrażliwość i gusta, chciał uczynić tę kolekcję dla Ikea znacznie bardziej dostępną. Świece mają cenę od 4,99$ do 24,99$ i są podzielone na trzy kategorie - świece świeże, kwiatowe i drzewne - w celu uchwycenia całej gamy związków ludzi z domem. "Odkryliśmy, że odbicie zapachów w domu 18-letniej dziewczynki rezonowało z odbiciem zapachów 80-letniego mężczyzny z Japonii", mówi Gorham, jako przykład. "Zapach jest interesujący w ten sposób. Łączy ludzi i ujawnia te wspólne mianowniki."

Projektanci Ikea stworzyli ceramiczne naczynia na świece, które w przyszłym miesiącu trafią do sprzedaży, a Gorham wybrał glazury. James Futcher, projektant Ikea, który prowadził ten projekt, został przyciągnięty do wyzwania, jakim jest niewidzialne wzornictwo. (Nazwa kolekcji, Osynlig, oznacza po szwedzku "niewidzialny") Mówi on, że projektowanie wnętrz ma tendencję do skupiania się na przestrzeni fizycznej i funkcjonalności, ale ostatecznie sposób, w jaki ktoś czuje się w przestrzeni jest również podyktowany przez rzeczy, których nie widzi, takie jak światło, dźwięk i zapach. Na jeszcze głębszym poziomie, nasze odczucia związane z domem są również pod wpływem wspomnień. "Nigdy nie chodziło o robienie świec zapachowych tak bardzo, jak nigdy nie chodziło o zachęcanie ludzi do sięgania do wspomnień i innych abstrakcyjnych rzeczy, gdy budują własne domy" - mówi Futcher. "Nie tylko ludzi, których stać na eksperymentowanie z naprawdę drogimi zapachami."

Dla Gorhama, ta współpraca wydaje się być w pełnym tego słowa znaczeniu. Urodził się w Szwecji jako hinduska matka i kanadyjski ojciec. Mieszkał w tym kraju przez kilka lat, zanim przeniósł się do Nowego Jorku i Toronto, ale postanowił osiedlić się w Sztokholmie, gdzie prowadzi swoją działalność. "Ikea jest częścią mojego życia od urodzenia, jak większość Szwedów", powiedział. "W ten czy inny sposób była częścią mojego domu. Możliwość współpracy z Ikea była niezwykle ekscytująca."

 

Komentarze (0)

Zostaw komentarz