Dlaczego szybkie wprowadzenie produktu na rynek nie zawsze jest genialnym posunięciem?

image

Scrum i Lean Startup mają rację mówiąc, że powinniśmy projektować produkty iteracyjnie i szybciej. Ale mylą się, sugerując, że powinniśmy dostarczać je szybciej.

Jeff Sutherland, wynalazca Scrum, najpopularniejszego frameworka programistycznego na świecie, pisze to całkiem jasno: "Jeśli nie masz potencjalnie dostarczalnego produktu na końcu każdej iteracji, nie robisz Scrum". W opinii Sutherlanda, każde stwierdzenie "być Agile" i "podążać za Scrum" powinno zostać zmienione na frAgile lub Agile In Name Only, gdy nie dostarczasz (i potencjalnie nie wdrażasz) swojego produktu stopniowo, a tym samym szybciej dostarczasz wartość swoim klientom.

Eric Ries, twórca ruchu Lean Startup, jest podobnego zdania. Iterując w krótkich cyklach, szybko zawodząc, optymalizując naukę i obracając się aż do momentu, gdy znajdziesz dobre dopasowanie pomiędzy twoimi innowacyjnymi pomysłami a potrzebami rynku, szybko stały się kluczową taktyką przetrwania dla startupów na całym świecie. Jeśli nie budujesz, nie mierzysz i nie uczysz się w krótkich cyklach, nie jesteś prawdziwym startupem szczupłym.

Zgadzam się, ale nie do końca.

Nie piszę i nie dostarczam książek po jednym rozdziale na raz.
Pixar Animation nie dostarcza swoich filmów po jednej scenie na raz.
Apple nie dostarcza nowego smartfonu w odstępach tygodniowych.
A słynny posąg Dawida nie został wyprodukowany jako pojedyncze części ciała.

Mogę łatwo wymyślić powody, dla których produkty mogą być projektowane iteracyjnie, ale nie powinny być dostarczane przyrostowo.

Nie tak szybko, proszę.

Jedną z kwestii jest to, że wiele typów produktów nie posiada prostej funkcji wartości liniowej, gdzie każda funkcja dodana do produktu przekłada się na większą wartość dla klienta, gdy jest dostarczany teraz. W rzeczywistości, niektóre produkty mogą zniszczyć wartość, jeśli zostaną zaoferowane klientowi zbyt wcześnie. Na przykład, wiele filmów hollywoodzkich pojawia się w dochodowych miesiącach letnich lub tuż przed Bożym Narodzeniem. Wypuszczenie ich wcześniej czy później zmniejszyłoby oczekiwane dochody. Cykle sprzężenia zwrotnego w procesie produkcji nadal mają duże znaczenie, ale nie zawsze mogą angażować prawdziwych klientów. Lubię płacić za gotowy produkt. Jeśli nie jest gotowy, to ty mi płacisz.

Kolejną kwestią jest to, że oferując klientom produkty zbyt wcześnie, nawet jeśli (kilka) funkcji może być użytecznych, dajesz im złe wrażenie o swoich możliwościach i cechach produktu. Dzięki temu klienci będą mogli korzystać z produktów po zdecydowanie zbyt niskiej cenie. Na przykład, jest powód, dla którego domy są sprzedawane po wyższych cenach, gdy są ładnie udekorowane zasłonami, dywanami i meblami, a po niższych cenach, gdy są jeszcze niedokończone. Klienci mają trudności z wyobrażeniem sobie życia w pięknym domu, kiedy patrzą tylko na płyty betonowe jako na podłogę i na czyste niebo jako na sufit. Zgodzą się na cenę tylko raz. Jeśli chcesz, żebym wyobraził sobie, że twój produkt jest gotowy, pozostawiam wyższą cenę również twojej wyobraźni.

Wreszcie, co nie mniej ważne, wprowadzenie czegoś do środowiska rzadko nie pozostaje bez konsekwencji. Jest to jeden z kluczowych wniosków płynących z nauki o złożoności. Nowy gatunek wprowadzony do ekosystemu sprowokuje trudną do przewidzenia reakcję innych gatunków. Podobnie, nowy produkt na wolnym rynku może wywołać reakcję innych podmiotów. Poszukiwanie informacji zwrotnych od klientów w celu zweryfikowania nowego produktu jest świetne, ale jest szkodliwe, gdy teoria gry mówi, że może to zniszczyć Twoją zwycięską strategię. Jest powód, dla którego Apple trzyma wiele informacji z dala od swoich przyszłych klientów i ujawnia nowy produkt w jednym wielkim show.

Dobre i złe.

Zarówno Scrum, jak i Lean Startup w ogromnym stopniu przyczyniły się do szybszej innowacji w biznesie. Większość firm niechętnie podejmuje ryzyko, powoli się zmienia i jest pozbawiona nauki. Scrum i Lean Startup z pewnością mogą pomóc ludziom w takich organizacjach w przyjęciu bardziej zwinnego sposobu myślenia. Jednak uczenie się, jak "dostarczać szybciej", nie jest jedynym priorytetem jako udanego biznesu. Najlepiej, gdy poświęcisz trochę wysiłku na naukę, jaka jest optymalna funkcja wartości Twojego produktu w czasie, jak poprawić postrzeganie wartości przez ludzi w lepszych punktach cenowych i jak wprowadzić produkt strategicznie w wielkiej grze na rynkach światowych.

Czy Twój konsultant Agile lub Lean bierze pod uwagę wszystkie te kwestie?

Scrum i Lean Startup mają rację i nie mają racji. Mają rację sugerując, że musisz nauczyć się (im wcześniej, tym lepiej) jak klienci zareagują na Twoje kreatywne pomysły. Jednocześnie mylą się, naciskając na Ciebie, abyś wypuścił swój produkt w niewłaściwym momencie, po niewłaściwej cenie i na niewłaściwej pozycji w grze.

To twoja praca, by używać takich metod tam, gdzie mają one sens.

 

Komentarze (0)

Zostaw komentarz